Det er ved at blive lidt rutine for dig: Hver uge – på sådan et fyraftensmøde efter arbejdstid – skal du holde et kort oplæg for dine kollegaer. Det skal handle om, hvad der er sket i virksomheden. Stort og småt. Oplægget skal også pejle kollegaerne ind på, om der er problemer, som skal løses. Selvfølgelig skal det også indeholde de gode nyheder. Indtil for få måneder siden gik det ikke så godt med oplæggene. Det var som om, at du ikke kunne finde ud af at sortere de gode nyheder fra de dårlige. Det var lidt kaotisk. Men du satte dig i hovedet, at du skulle bruge mere tid på at få orden på alle de små beskeder, du skal have ud til kollegaerne.
En god strukturering
Du fandt en struktur, som var rigtig god. Og den har du brugt lige siden. Men nu er det lige som om, at dine kollegaer ikke rigtigt hører efter, hvad du fortæller dem. Du får ikke feed back fra dem. Og du får slet ikke sat gang i en dialog. Det virker som om, at dine lyttere på forhånd ved, hvad du vil fortælle dem. Klart. Du har jo brugt den samme struktur i de sidste måneder. Når du når til den sektion, der handler om de dårlige nyheder, så sidder alle og scroller på deres mobiltelefons lille skærm. De læser e-mails. De tjekker deres børns social media konti. Eller, de sms’er med en ven eller veninde. Du er lidt ked af det. Det er ikke godt.
Hvordan opbygges et oplæg?
Heldigvis er du et dynamisk menneske, og du ved godt, at du skal ændre på dit oplægs struktur. Men hvordan? Her kommer du til kort. Efter nogle dage i tænkeboks besluttede du dig så for at undersøge, hvad der findes af kurser i præsentationsteknik. Der må da findes ét, som kan hjælpe dig videre med netop den arbejdsopgave.
Du bruger derfor nogle frokostpauser på at lede efter et kursus i præsentationsteknik på nettet. Du finder da også et, som afholdes i nærheden af din arbejdsplads. Beskrivelsen af kurset lover, at du får en masse redskaber med dig tilbage, så dine oplæg kan blive levende og fængende.
Det bedste kursus i præsentationsteknik
Du sender en mail til din chef, hvori du spørger om du kan få finansieret et kursus i præsentationsteknik fra MBK. Du forklarer, hvorfor du gerne vil på kurset, og hvad du forestiller dig, at det kan bringe af værdi til virksomheden. Til din store overraskelse får du et venligt svar tilbage om, at du sagtens kan få penge til et kursus i præsentationsteknik. Du skal bare huske at give virksomhedens oplysninger under betalingen – og så lige meddele alle, hvornår du er på kursus.
Du bliver rigtig glad for den positive respons. Det skriver du naturligvis til din chef. Du fortæller hende, at det er et kursus, der varer i tre dage og afholdes i dejlige omgivelser i disse mødelokaler: https://mbkkursuslokaler.dk/moedelokale/
Du glæder dig allerede til at skulle lære en masse på kurset i præsentationsteknik. Du glæder dig til at få inspiration – og til at møde andre, der måske har det samme problem, som du har, når du holder oplæg.