Hjælp til sportsskader

Woman Doing Exercise Inside Gym

Det er næsten lige gyldigt, om du er almindelig motionist eller aktivt sportsmenneske på højt niveau. Og er du topatlet, så har du også oplevet det: Vi har alle – på et eller andet tidspunkt – haft en sportsskade. Nogle har haft flere sportsskader end andre. Topatleterne har sikkert haft flest. Og de har givetvis også haft de alvorligste sportsskader. Den slags skader, skal man ikke ignorere. Og som motionist eller atlet, så skal vi helst undgå dem. Det er ofte gamle sportsskader, som bevirker, at vi senere hen i livet får nogle små problemer med vores krop i hverdagen. Det kan fx være en alvorlig fibersprængning i skulderen, der senere hen bevirker, at vi ikke helt kan bruge skulderleddet.

Træn med hovedet

Det er ikke fordi, jeg vil skræmme dig væk fra sport og motion, at jeg skriver dette her. Det er fordi, jeg gerne vil have, at du skal have det godt – også når du engang ikke længere er topatlet – eller gider at motionere! Sportsskader er nemlig ikke nemme at komme af med – men en massagepistol hjælper bestemt. Og det er fordi, vi som regel er meget entusiastiske omkring vores sport: Vi vil helst hurtigst muligt tilbage til træningen. Og det bevirker, at vi ikke giver os selv tid nok til at lade sportsskaden hele – sådan helt 100%. Vi begynder at træne lidt for tidligt. Og skal det gå stærkt, så begynder vi at træne hårdt alt for tidligt. Det betyder, at sportsskaden faktisk ikke når at hele totalt. Det kan godt være, at vi ikke kan mærke smerter. Men det er ikke det samme som, at musklerne, vævet, senerne er helt klar til at blive udsat for det pres, som vi udsætter dem for under træningen.

Har du prøvet det selv?

Du har måske selv oplevet det? Altså, at du har startet på din træning for tidligt efter en sportsskade. Du har trænet i nogle dage – måske nogle uger – i den tro, at du er helt ok efter at have været tålmodig. Men så sker der det, at det begynder at gøre ondt igen – i skulderen eller i armen. Den nye smerte er måske (forhåbentligt) kun et tegn på, at du har taget lidt for hårdt fat. Men i de fleste tilfælde er den et tegn på, at det punkt, som var skadet, ikke er klar til hård træning endnu. Derfor begynder du at udvikle en dårlig vane:

Sportsskade grundet forkert træning

Du skubber simpelthen smerten et andet sted hen – fx fra skulderen til armen. Du bruger derfor ikke din krop rigtigt. Og dermed får du lagt grundlaget for endnu en sportsskade – læs mere her.
Så, når du har fået en sportsskade, så skal du altså væbne dig med tålmodighed og lade den hele fuldkomment. Du skal lytte til, hvad din fysioterapeut fortæller dig. Genoptrænes ganske langsomt. Det er det sundeste. Og ja, jeg ved godt, at det er irriterende at skulle vente med at komme tilbage til træningen. Men det er nødvendigt. Det er jo nu, hvor du er et aktivt sportsmenneske, at du lægger fundamentet for, hvordan din krop fungerer fremover. Tænk på det. Undgå flere sportsskader.

Scroll til toppen