Billigste mobilabonnement

I takt med at både nytte og underholdningsværdien af ens telefon er steget, er mobilerne også steget i popularitet. I 2011 blev der for første gang solgt flere smartphones end PCer på verdensplan, og i Danmark udgjorde disse over 85 % af det samlede mobilsalg i 2012.

Det er derfor intet under, at folk er på jagt efter et billigt mobilabonnement, og at selskaberne går i krig med hinanden i forhold til at kunne vinde forbrugernes gunst. Man heldigvis for forbrugerne er de tider væk, hvor det billige mobilabonnement bestod i en ny telefon for 1 kr. og herefter uigennemskuelige og bondefanger-agtige bindinger og prisplaner.

 
 
mobilselskaber

Ganske vist er der mange steder stadig binding på ordninger, hvor der også følger en abonnement mobil med (altså en ny telefon som del af pakken), men nu sætter virksomhederne en ære i at promovere sig som gennemsigtige uden ekstra gebyrer osv.

De prøver med andre ord stadig at komme sig over de tider, hvor 1 kr. til ny telefon reelt betød et mobil abonnement til langt over, hvad det ville koste bare at købe telefonen normalt – dette på trods af, at selskabet måske hævdede at have ”Danmarks billigste mobilabonnement”, eller en anden (i virkeligheden usand) reklamation.

Nej, udfordringen for telefon ejere i dag er ikke på pris-gennemsigtigheden, men tværtimod på ens behov. Har man brug for 5 GB data? Er det billigst at snakke for 35 øre per minut eller betale 59 kr. for 1 times tale og fri SMS? Er man ikke klar over disse ting, kan det billige mobilabonnement på papiret pludselig blive dyrt – denne gang ikke på grund af obskure bindinger, men på grund af uvidenhed overfor eget forbrug.

Kig derfor grundigt på oversigterne ovenover og overvej: Er dette rent faktisk det billigste telefonabonnement til mine behov?

Mobilselskaber

Vidste du, at der finders over 80 forskellige mobile teleselskaber i Danmark med mobilabonnementer? Det både lyder og er rigtigt meget i forhold til, at Danmark er et relativt lille land. Det gør også, at det kan være svært at finde rundt i de mange udbud.

På denne side kan du få en oversigt over en række forskellige selskaber i Danmark, som udbyder mobiltelefoni. Ved at vælge ét eller flere af disse firmaer nedenfor kan du få en oversigt over de pt. gældende priser for hver enkelt samt læse lidt mere af deres firmaprofil.

I forhold til hvad det billigste mobilselskab er, er det svært at svare på i generelle termer, fordi det både afhænger af dit individuelle tale- og dataforbrug, hvilke features du ønsker til dit produkt, og hvorvidt du ønsker et abonnement, hvor der følger en ny telefon med som del af aftalen.

Rent prismæssigt er allerbilligste selskab lige nu Oister med pakken ”1 times tale” (tryk på Oisters logo i gitteret ovenfor for at få mere at vide). Der får man, som navnet antyder, 1 times taletid + 1 GB data for i alt 59 kr. om måneden. Der er fri SMS, MMS, og så er det gratis at ringe til andre Oister mobiler.

Det er altså pakken til dig, det ønsker det helt basale – en smule taletid, en mindre mængde data og fri sms og mms. Man får det ikke billigere rent pakkemæssigt.

Men snakker man bare en lille smule mere end det, kan det sagtens betale sig at opgradere til en af de større pakker. Ovenstående tilbud svarer til, at man betaler omkring 1 kr. per talt minut, hvis man bruger det hele. Hvorimod deres 5 timers tale til 99 kr. svarer til 0,33 kr. per minut og 5 gange så meget tid i pakken for blot 40 kr. mere.

Oister

OiSTER Mobil er blandt Danmarks absolut billigste udbydere af mobiltelefoni, og derudover har de en god kundeservice. OiSTER Mobil fokuserer på at holde priserne så lave som mulige og tilbyder derfor kun ét mobilabonnement. Det er dog så billigt, at det vil være relevant for langt de fleste forbrugere. Oister har meget hurtigt internet på mobil, og bruger du over de 1 GB fri data, du har hver måned, sættes hastigheden blot ned, og du risikerer derved ikke nogen ubehagelige overraskelser.

Oister Aps blev grundlagt i 2008 og startede ud som et firma, der udelukkende leverede mobilt bredbånd til deres kunder. Dette blev dog udvidet i 2010 til også at indeholde mobiltelefoni. Oyster er ejer af Hi3G Danmark (også bare kendt som 3), og de benytter samme net som disse.

Deres motto er ”Bedst til Prisen”, og de gør rigtigt meget for at leve op til dette. De går op i gennemskuelige ordninger på deres pakker, løsninger der giver mening for den enkelte, og priser der er i bund. Ifølge Politiken er Oister mobil testvinder med de billigste løsninger, og da de som sagt benytter 3s netværk, er man også som kunde sikret en rigtig god dækning i langt størstedelen af landet.

Navnet Oister har ifølge dem selv ingen reel betydning, men lyder som det engelske ord for Østers, hvilket har dannet basis for firmaets reklamefilm. De ville egentlig originalt hedde Oi (Brasiliansk ord for Hej), men dette var taget af et andet teleselskab.

Telmore

Telmore er ejet af TDC koncernen men fungerer som sit eget brand. Telmore er et af Danmark populæreste teleudbydere, da det var blandt de første, der tilbød mobiltelefoni til meget lave priser med en stor grad af gennemsigtighed. De har en stor portefølje af loyale kunder, da de har ry for god kundeservice.

Telmore startede i efteråret 2000 af Frank Rasmussen, som også stod bag ved biBob og det Justfone, der er sat til at åbne for kunder midt i 2014. Telmore var det første danske mobilselskab, der kun havde service via nettet, og de måtte derfor lægge ekstra stor vægt på god online kundeservice.

Firmaet blev solgt til TDC i 2004, men fungerede indtil for nylig som et selvstændigt drevet firma. I 2010 havde havde 700 000 kunder et Telmore abonnement,, hvilket på dette tidspunkt gjorde dem til det største online teleselskab i Danmark.

Siden 2013 blev koncernen nedlagt som selvstændig instans, og al drift, medarbejdere og service er blevet inkorporeret i TDC, der dog stadig bruger Telmore som varemærke.

Telmores leveregler er at tænke på kunderne først og være gennemsigtig med priser og udbud. Derudover rangerer deres kundeservice hyppigt som landets bedste i Gallups målinger på dette område.

BiBoB

Hos BiBoB mobil kan du vælge mellem 4 forskellige abonnementer. De har 4 forskellige fastpris abonnementer der er meget populære, da de virkelig giver værdi for pengene og man som kunde har helt styr på sit forbrug.

Desuden har BiBoB oprettet BiBoB Byte abonnementet, som egner sig rigtig godt til den forbruger, som bruger sin smartphone til at surfe på nettet med. BiBoB Byte indeholder 3 GB fri data.

Danske Bibob blev grundlagt i 2007 af Frank Rasmussen, som også har stiftet både Telmore og internetfirmaet Image Scandinavia. Bibob kører på samme netværk som Telenor og Telia, så firmaet har adgang til samme faciliteter som dem – heriblandt 4G og stort set landsdækkende 3G-dækning.

BiBoB er ejet af Telenor, men det bliver drevet som selvstændigt brand. På første dag, der var åben for tilmeldinger, skrev over 5.000 mennesker sig op, og da Telenor overtog det, var kundeskaren på lidt under 70.000 tilmeldte kunder.

Bibobs hovedmission i dag er at gøre det sjovt, billigt og let tilgængeligt for brugerne at bruge deres smartphone, hvad enten man snakker brugbare apps, mobilspil, net surfing eller Facebook og Twitter. Det er derfor, firmaet sætter en ekstra ære i kun at have folk ansat, som har godt kendskab til de forskellige modeller. Derved kan de lettere anbefale de bedste og mest brugbare apps til deres kunder.

TDC

TDC mobil har mange forskellige mobilabonnementer at vælge imellem, og mange af dem kommer med mobiltilskud. Så det kan være en god ide at undersøge TDC’s mobilabonnementer nærmere, hvis du er på udkig efter en ny mobil.

TDC, der tidligere hed Tele Danmark, blev oprettet helt tilbage i 1882 af Carl Frederik Tietgen, der var en dansk finansmand og industrialist, som var med til at oprette nogle af de mest kendte virksomheder, der stadig er kendt i dag – bl.a. De Danske Sukkerfabrikker, Tuborg og det regionale telefonselskab KTAS, som senere blev en del af TDC. Da Folketinget besluttede at samle de regionale selskaber til ét stort, blev Tele Danmark oprettet som landsdækkende, eneste telefonselskab med de mindre som aktieejere.

TDC har siden starten af forrige årti opkøbt en række firmaer i samme brance som dem selv, bl.a. Telmore, UnoTel, Fullrate, M1 og senest Onfone i 2011. Dette og andre faktorer, bl.a. branding, har gjort, at TDC fortsat er største udbyder på markedet, på trods af tele-liberaliseringen, som fandt sted i 1996.

TDC kører 6 forskellige forretningslinjer på hvert deres område. TDC Solutions er fastnet og virksomhedsløsninger, TDC-Mobil er mobiltjenester, TDC Cable TV er fjernsyn, TDC Directories er telefonbøger både elektronisk og fysisk, TDC Hosting er til hosting af hjemmesider og TDC services er service til virksomheder.

Et TDC mobil abonnement er den sikre løsning, og man er sikker på stabilt net, god support og en bred vifte features til abonnementet.

YOUSEE

Onfone er blevet overtaget af Yousee Mobil, som har fokus på simple produkter, hvor gennemskueligheden hele tiden er i fokus og de har nogle af markedets mest konkurrencedygtige priser. Yousee har et stort udvalg af fri tale abonnementer, hvor du har styr på dit forbrug, og virkelig får meget value for pengene.

I 1985 går fire regionale selskaber – Fyns Telefon, Jydsk Telefon, Tele Sønderjylland og KTAS sammen om at udvide kabel-tv netværket i Danmark. I 1995, da de regionale firmaer blev slået sammen til Tele Danmark,, blev der også oprettet en underafdeling, nemlig Tele Danmark Kabel TV – der siden 2007 har heddet YouSee.

YouSee er stadig ejet af TDC og er den største distributør af internet, telefoni og TV i Skandinavien. I 2009 havde virksomheden hele 1,3 millioner kunder, og YouSee alene har over 1000 ansatte. Det anslås, at lidt under halvdelen af den danske befolkning modtager signal fra YouSee.

Selvom YouSee-afdelingen først og fremmest lægger vægt på kabel-TV og streaming tjenester, er der også blevet plads til at kunne udbyde mobiltelefoni. Som ekstra Incitament får man også en gratis lejefilm hver måned til YouBio, og to fra samme husstand – der begge har Yousee mobil – kan ringe gratis frem og tilbage.

Med YouSee får du de nyeste modeller af mobiler og en afbetalingsform, der passer dig på hhv. 6, 12 og 24 måneder.

Call Me

CallMe fokuserer på at give deres kunder de nyeste mobiler med tilhørende abonnementer til meget konkurrencedygtige priser. CallMe prøver konstant at være først med nye services og funktioner, hvilket er en fordel for dig som kunde, da det vil gøre det endnu sjovere og smartere at have mobil.

Call Me blev oprettet i 1997, og har siden 2008 været et rent online selskab uden fysiske adresser og afdelinger. De fokuserer mest på mobilabonnementer, men har dog også mobilt bredbånd. I februar 2007 blev selskabet opkøbt af TeliaSonera for lidt over en milliard kroner, hvilket forøgede Telia-brandets andel med 5 % på det danske marked. I dag har CallMe omkring 200.000 unikke kunder.

Firmaet er også kendt for kampagnen ”Tal Ordentligt”, der er en reklame / infokampagne med vægt på at bibeholde den gode tone og den gode dialog i hverdagen. I den forbindelse er der blevet fremstillet over 200 film i samarbejde med 55 forskellige skoler.

Der er også blevet indgået aftaler med foreninger, som betyder, at man kan få ekstra callme rabatfordele som medlem. F.eks. samarbejder de med Ældre Sagen og FDM. Man benytter sig af disse fordele ved at vælge fra en liste, hvilken forening man er medlem af, når man skriver sig op hos Call me. Man kan dog ikke benytte mere end én aftale ved sign-up.

Sådan finder du et billigt mobilabonnement

Læs med her og bliv klogere på hvordan du får et billigt mobilabonnement. Der kan være ganske mange penge at spare. Og det kræver typisk ikke mere end et par minutter for at finde et abonnement, som er markant billigere end dit nuværende.

  1. Undersøg markedet

    Det er vigtigt, at du er god til at undersøge markedet for mobilabonnementer. Jo bedre du er til at researche, jo nemmere har du ved at finde det absolut billigste abonnement.

    Der kan være mange forskellige måder at undersøge et marked på. Langt de fleste vælger dog at bruge en eller flere af de mange sammenligningstjenester, der findes rundt omkring. Læs mere om det i afsnittet herunder.

  2. Sammenligne teleudbydere

    Det er en god ide at finde et godt sted at sammenligne mobilabonnementer, som f.eks. her hos Pengeguru.dk. Typisk skal der ikke mere til end et par google søgninger med henblik på at finde et par gode hjemmesider, hvor du kan sammenligne abonnementer.

    Fordelen ved at bruge sådan en sammenligningshjemmeside er, at du lynhurtigt kan få et overblik over, hvilke selskaber som tilbyder de bedste priser. Det sparer dig ydermere for en masse tid i forhold til, hvis du selv skulle i gang med at undersøge hvert enkelt selskab. Vi har her hos Pengeguru.dk allerede lavet sammenligningen for dig, som du kan se i oversigten øverst på siden.

  3. Abonnementet skal passe til dit behov

    Du skal især fokusere på at finde et abonnement som tilgodeser dit behov så godt som muligt. Alt for mange vælger et abonnement med ydelser de reelt set ikke har behov for – og det er lige præcis dét, der gør mobilabonnementet ekstra dyrt.

  4. Skift abonnement eller pres dit nuværende selskab

    Sidst men ikke mindst skal du ikke være bange for at skifte mobilabonnement, hvis du finder noget billigere. Jo længere tid du venter med at skifte, jo flere penge ender du med at tabe. Alternativt kan du altid forsøge at presse dit nuværende selskab til en billigere pris. For eksempel ved at henvise til en anden udbyder, hvor prisen er markant lavere.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *